July 1, 2021

Hoger scoren in Google: ranking factoren 2021

First Page Sage heeft de afgelopen 12 jaar tijd gestoken in onderzoek naar de ranking factoren van Google. Dankzij dit rapport is inzichtelijk geworden wat nu écht belangrijk is als het gaat om webdesign. Wil je hoger scoren in Google? In dit artikel vertellen wij je over de belangrijkste ranking factoren in 2021.

Hoger scoren in Google: consistent publiceren van waardevolle content

Volgens het uitgebreide rapport van First Page Sage en The Keyword van Google is consistente publicatie van waardevolle content erg belangrijk. Als je hoger wilt scoren in Google dan is waardevolle content publiceren een goede manier om snel meer verkeer naar jouw website te trekken. Zorg ervoor dat je op vaste dagen publiceert zodat Google herkent dat je consistent bent in publicaties. Zo leren de bots ook wanneer er nieuwe content op jouw website verschijnt.

Zoekwoorden in Meta-Tags

Als je de juiste zoekwoorden voor een artikel of landingspagina hebt bepaalt dan is het tijd om deze zoekwoorden in alle meta-tags te verwerken. Hier moet je op letten:

Voeg zoekwoorden toe aan de volgende onderdelen van je website

  • de URL van de pagina / Slug
  • afbeeldingen
  • meta-titel (75 karakters)
  • meta-omschrijving (145 karakters)
  • video’s
  • aan het begin van de titel van de pagina

Hoger scoren in Google met backlinks

We hebben er al eens over geschreven maar backlinks zijn nog steeds van hoge waarde. Backlinks beïnvloeden de ranking van een website voor 16% en het is daarom belangrijk om tijd te steken in het verzamelen van waardevolle backlinks.

Lees meer over backlinks.

Hoger scoren in Google rankingfactoren

Hoger scoren in Google door niche expertise

In deze context kun je niche expertise vergelijken met een vorm van interne links. Wanneer je een hub van meer dan 10 gezaghebbende pagina’s op jouw website hebt verzameld rondom een kernwoord, dan gaat de niche expertise omhoog. Hoe meer pagina’s een kernwoord versterken, hoe hoger de niche expertise is. Let hierbij wel op voor kannibalisatie en gebruik unieke keywords voor elke pagina. De opbouw van interne links en niche expertise zijn samen goed voor 17% van de invloed op ranking.

Betrokkenheid

Google kijkt op gebied van betrokkenheid naar een aantal factoren. Bijvoorbeeld het bounce percentage, het aantal bezoekers per maand, het aantal bezochte pagina’s per sessie en de duur dat mensen op je website blijven. Hiernaast is het hebben van een Mobile-first website in 2021 geen verkeerde investering. Op dit moment heeft mobile-first nog geen grote invloed op ranking maar de verwachting is dat dit snel zal veranderen.

SSL en overige factoren

Tot slot zijn het hebben van een SSL certificaat en een snelle website essentieel voor een hoge score in Google. Snelheid en een SSL certificaat hebben een positieve invloed op bezoekers én zoekmachines.

Benieuwd naar hoe je jouw website verder kunt optimaliseren?

Neem vandaag contact op en laat Marked jou en jouw bedrijf helpen met hoger scoren in Google.

Discover more

October 4, 2022

3 Tips waarmee jij betere demand generation campagnes uitwerkt voor je bedrijf

Ga aan de slag met jouw generation strategie dankzij 3 hands-on tips. Zet in no time overtuigende campagnes op poten op maat van jouw klant.

Read more ->
September 16, 2022

Marketing attributie - hoe meet je de impact van je marketing investeringen

Hoe zet je multi-touch marketing attributie en self-reported attributie in om de impact van jouw marketing acties te meten? Ontdek het in deze Marked Blog!

Read more ->
August 23, 2022

Principes van SaaS marketing: 20 groei experimenten om jouw SaaS te helpen groeien

Ontdek 20 groei strategieën om jouw SaaS te helpen groeien.

Read more ->