February 25, 2021

De invloed van iOS 14 op Facebook Advertenties

Advertising

Een nieuwe update van het iOS-syteem is in aantocht. Het nieuwste besturingssysteem van Apple, iOS 14, heeft ook gevolgen voor het adverteren op Facebook. Apple iOS 14 gaat aanpassingen doorvoeren in de data tracking & privacy voor hun applicaties. Dankzij onze tips verloopt deze opdate als een Yay-moment en niet als een Ai-moment.

Wat houdt de update in?

Als een gebruiker een nieuwe app gaat downloaden, moet die persoon zijn/haar goedkeuring geven:

  • Enerzijds dat Apple de data mag gebruiken.
  • Anderzijds dat hun data gebruikt mag worden.

Natuurlijk heeft dit ook grote gevolgen voor advertising en Facebook Ads. Hoe meer mensen ‘nee’ zeggen en geen goedkeuring geven, hoe minder data je hebt.

Wat zijn de gevolgen?

Gegevens van gebruikers mogen niet zomaar gedeeld worden. Hierdoor kan je advertenties minder goed personaliseren en optimaliseren. Met als gevolg je resultaten en gegevens van gebruikers minder goed kan meten.

Een ander gevolg is dat retargeting van de doelgroep moeilijk wordt. Wanneer een gebruiker beslist om zijn data niet beschikbaar te stellen, krijgt deze persoon een advertenties niet te zien, ook al heeft deze persoon de app gebruikt.

Voor wie heeft dit gevolgen?

Niet alleen heeft dit gevolgen voor Facebook adverteerders, maar ook voor applicatieontwikkelaars. Zij genereren veel minder omzet uit advertenties. Hierdoor gaat dit ook voor gebruikers nadelig zijn. Doordat applicatieontwikkelaars minder omzet genereren uit advertenties gaan ze op een andere manier aan inkomsten moeten komen. Een voorbeeld is dat ze bepaalde apps betalend maken in plaats van gratis.

Welke zaken veranderen er?

  • Het aantal conversies per domein wordt beperkt tot maximum 8.

  • Vertraging bij rapportages.

  • Het attributiemodel verandert. Nu is dit 28 dagen voor klikken en dit gaat naar 7 dagen voor klikken en 1 dag voor weergaves.


Hoe kan ik me voorbereiden op deze update?

Vooral niet panikeren! Want wij, bij Marked, hebben enkele tips opgelijst:

  • Kies welke conversies (maximum 8 per domein) je gaat meten. 

  • Laat je domein verifiëren. Hierdoor heb je meer bewerkingsopties en -toestemmingen voor Facebook Ads en heb je meer controle over welke conversies er plaatsvinden op je domein. 

  • Analyseer proactief wat de mogelijke impact kan zijn. Gebruik hiervoor het analyserapport om in kaart te brengen hoeveel leads/purchases op de moment van iOS-devices komen.

Meer informatie nodig? Bekijk dan de volledige lijst van Facebook hier.

Toch hulp nodig? Marked staat voor je klaar en helpt je graag verder. Neem hier contact met ons op.

Discover more

October 4, 2022

3 Tips waarmee jij betere demand generation campagnes uitwerkt voor je bedrijf

Ga aan de slag met jouw generation strategie dankzij 3 hands-on tips. Zet in no time overtuigende campagnes op poten op maat van jouw klant.

Read more ->
September 16, 2022

Marketing attributie - hoe meet je de impact van je marketing investeringen

Hoe zet je multi-touch marketing attributie en self-reported attributie in om de impact van jouw marketing acties te meten? Ontdek het in deze Marked Blog!

Read more ->
August 23, 2022

Principes van SaaS marketing: 20 groei experimenten om jouw SaaS te helpen groeien

Ontdek 20 groei strategieën om jouw SaaS te helpen groeien.

Read more ->