July 5, 2021

Negatief persona: wat is dat precies?

Om een goede marketingstrategie te maken moet je allereerst weten wie de perfecte klant is voor jouw bedrijf. Waar trek je jouw doelgroep mee aan en welke content hoort er bij deze doelgroep? Je kunt er daarom voor kiezen om een persoonsprofiel te maken van de ideale klant. Je kunt er ook voor kiezen om een negatief persona te maken van de klant die je absoluut niet wilt aantrekken. In dit artikel vertellen wij je waarom dat zo is.

Wat is een negatief persona?

Door een negatief persona te maken creëer je een fictief personage die vergelijkbaar is met de klanten die jij als bedrijf niet wilt aantrekken. Je kunt bijvoorbeeld denken aan deze typen klanten:

  • De klant die na het afnemen van een standaard pakket toch mikt op gratis maatwerk.
  • Iemand die te weinig basiskennis heeft van zijn/haar branche waardoor communicatie erg stroef loopt.
  • Freeloaders. Dit zijn vaak mensen die veel bekritiseren maar nooit iets kopen.
  • Klanten met onrealistische verwachtingen zoals bijvoorbeeld 24/7 bereikbaarheid.

Waarom moet ik een negatief persona maken?

Door je niet alleen te richten op wat je wel wilt maar ook te bepalen wat je niet wilt wordt het werk op de lange termijn veel efficiënter en leuker. Door negatieve persona’s te herkennen kun je namelijk meer tijd besteden aan positieve persona’s waar je hoogstwaarschijnlijk meer rendement uit zult halen. Het maken van negatieve persona’s zorgt er tevens voor dat de klanten die je wel wilt aantrekken gemakkelijker te selecteren zijn.

negatief persona 1

Vragen die je kunt stellen

Net als bij het klantprofiel van een positief persona wil je bij een negatief persona op een rij zetten wat de kenmerken zijn van deze klant. Denk bijvoorbeeld aan vragen als:

  • Hoe gedraagt een negatief persona zich bij het eerste contact? Is iemand bijvoorbeeld veel aan het klagen of vist jouw negatieve persona naar gratis advies?
  • Wat zijn de eigenschappen van een negatief persona? Is jouw negatieve persona bijvoorbeeld onduidelijk of neemt jouw negatieve persona geen verantwoordelijkheid? Voor elk bedrijf zijn er mensen met specifieke negatieve eigenschappen die je liever ontwijkt omdat het gewoon niet fijn werkt.
  • Waaraan herken je een negatief persona? Valt het bij jou bijvoorbeeld op dat negatieve persona’s in één bepaalde leeftijdscategorie zitten of zijn er specifieke vragen die jouw negatieve persona stelt waaraan deze te herkennen is?

Hoe gebruik ik dit in mijn marketingstrategie?

Voor ondernemers die diensten of programma’s aanbieden is het slim om een kennismakingsgesprek te houden. Zo weet je van tevoren met wat voor soort klant je te maken hebt en hoe je met deze klant om gaat in de toekomst. Kom je erachter dat je met een negatief persona te maken hebt dan kun je proberen om hiervan te leren.

Schrijf tijdens het contact op wat je niet bevalt aan de samenwerking, communicatie en andere zaken die voor jou belangrijk zijn. Je gebruikt negatieve karakters het best in jouw marketingstrategie wanneer je ervan leert en de kennis die je hebt opgedaan gebruikt in de toekomstige communicatie met negatieve persona’s.  

Hulp nodig met het maken van een sterke marketingstrategie?

Neem vandaag contact op en laat Marked jou en jouw bedrijf helpen met het maken van een goede marketingstrategie met behulp van positieve én negatieve persona’s.

Discover more

October 4, 2022

3 Tips waarmee jij betere demand generation campagnes uitwerkt voor je bedrijf

Ga aan de slag met jouw generation strategie dankzij 3 hands-on tips. Zet in no time overtuigende campagnes op poten op maat van jouw klant.

Read more ->
September 16, 2022

Marketing attributie - hoe meet je de impact van je marketing investeringen

Hoe zet je multi-touch marketing attributie en self-reported attributie in om de impact van jouw marketing acties te meten? Ontdek het in deze Marked Blog!

Read more ->
August 23, 2022

Principes van SaaS marketing: 20 groei experimenten om jouw SaaS te helpen groeien

Ontdek 20 groei strategieën om jouw SaaS te helpen groeien.

Read more ->