August 4, 2021

CRO: Conversion Rate Optimalisation uitgelegd

Lead Generation

Er komt voldoende verkeer naar jouw website, de advertenties die je op social media en via Google hebt opgezet leveren goede resultaten op maar keiharde conversies laten op zich wachten. Het is tijd voor CRO! Conversion Rate Optimalisation zorgt ervoor dat je focus legt op de customer journey, waarna je deze kunt optimaliseren zodat er conversies binnenkomen. In dit artikel lees je meer over CRO en wat het precies is.

CRO: wat is een conversie?

Een conversie is een actie die iemand op jouw website uitvoert die voor jouw organisatie winstgevend is. Zo kun je bijvoorbeeld denken aan het kopen van producten of diensten of het vergaren van waardevolle persoonsgegevens.

Je kunt conversies opdelen in verschillende doelen op verschillende pagina’s van jouw website. Van het doorklikken naar de volgende pagina tot het afrekenen van diensten en producten. Elke actie telt mee als conversie.

CRO: wat is het conversieratio?

Als je er een berekening van zou maken dan is het conversieratio: het aantal conversies / het aantal sessies per pagina. Het conversieratio is belangrijk omdat je hierdoor kunt zien hoe effectief de landingspagina is die je hebt gemaakt (of hebt laten maken). Toch zegt het conversieratio niet alles over de effectiviteit van jouw pagina. Of het conversieratio goed is voor jouw bedrijf hangt namelijk af van het type conversie en wat jouw bedrijfsdoelen zijn.

In CRO spelen er naast het conversieratio nog twee belangrijke KPI’s mee. Namelijk het aantal bezoekers naar jouw website en de klantwaarde van het product of de dienst die jij aanbiedt. Hoe hoger het aantal bezoekers naar jouw website, hoe groter de kans is dat meer mensen converteren. Hetzelfde geldt voor de klantwaarde. Hoe meer conversies per klant, hoe hoger de klantwaarde.  

CRO conversion rate optimalisation

Voorbeelden van CRO

Weet je nog niet goed hoe en waar je moet beginnen met CRO? Je vindt hier voorbeelden van waar je aan kunt denken bij CRO.

  • Is het nodig om een zoekbalk op de website te tonen? Moet de zoekbalk meteen zichtbaar zijn? Welke lettertypen en kleuren gebruik je voor de zoekbalk en is het belangrijk om de zoekbalk “sticky” te maken?
  • In welke volgorde wordt het menu gezet? Welke woorden worden er gebruikt in het menu en hoe groot moeten de letters zijn?
  • Welke afbeeldingen zijn onmisbaar op de website? Wat is onze huisstijl en past deze stijl bij onze doelgroep?
  • Welke woorden worden er gebruikt in de actieknoppen en welke kleuren worden er voor de knoppen gebruikt?

CRO heeft in een notendop alles te maken met de customer journey, visuele aantrekking van de website en het overtuigen van jouw doelgroep.

Wil je meer weten over CRO op jouw website?

Neem vandaag contact op om te beginnen met CRO en het verbeteren van jouw website.

Discover more

May 16, 2023

Hoe houd je de marketingstrategie van je bedrijf up-to-date?

Ontdek hoe je de marketingstrategie van je bedrijf up-to-date kan houden in een voortdurend veranderend landschap.

Read more ->
May 16, 2023

Vergroot je revenue met sales & marketing alignment

Ontdek waarom sales & marketing alignment essentieel is voor het vergroten van je revenue.

Read more ->
March 31, 2023

De meest voorkomende B2B marketing challenges

Ontdek in deze blog de meest voorkomende B2B marketing challenges en best practises om deze te overwinnen.

Read more ->