May 26, 2021

Google Analytics GA4: zo meet je nieuwe statistieken

Data & CRO

Met Google Analytics 4, ofwel GA4, heb je eenvoudig toegang tot alle essentiële inzichten. Het brengt een nieuwe manier van statistieken meten en is meer gericht op het analyseren van gebeurtenissen en unieke stappen die gebruikers maken op een website. In dit artikel lees je over de voor- en nadelen van Google Analytics GA4 ten opzichte van Universal Analytics.

Waarom moet ik GA4 gaan gebruiken als ondernemer?

De analyse-hub binnen GA4 zorgt ervoor dat je snel en eenvoudig inzage hebt in events data. Hierdoor kun je jouw website verbeteren en afstemmen op jouw doelgroep. De customer journey wordt door GA4 ook getraceerd waardoor je eventuele pijnpunten kunt achterhalen en oplossen. Je kunt ook inzien hoe lang een bezoeker erover doet om een stap uit te voeren. Al met al is er dus nog steeds voldoende mogelijkheid om Google Analytics GA4 te gebruiken in jouw marketingstrategie.

GA4 is voor Google een voorbereiding op de toekomst omdat veranderingen in consumentengedrag en privacywetgeving een grote rol spelen in 2021. Deze upgrade van Analytics is met name interessant voor apps en single-page-websites omdat het voor deze pagina’s lastig was om de customer journey te volgen in Universal Analytics. Het vormen van een compleet beeld van dergelijke klanten is met GA4 een stuk eenvoudiger, omdat er nu unieke events worden geregistreerd.

GA4

Voordelen van GA4

Het grootste voordeel van Google Analytics 4 is het event-driven datamodel. Bij dit model worden unieke stappen geregistreerd in plaats van pagina’s of het aantal sessies. Hierdoor kun je series van events volgen waarbij er via parameters waardevolle informatie vrijkomt.

  • Je kunt eenvoudiger inspelen op de behoeften van verschillende doelgroepen
  • Er worden gebruikerssignalen gebruikt om doelgroepen te creëren
  • Je kunt inzien via welke kanalen een bezoeker op jouw webpagina uitkomt
  • Je ziet snel en eenvoudig welke pagina’s conversies opleveren en welke niet
  • Er is toegang tot betere inzichten zodat je voorspellingen kunt gaan maken

De nadelen van GA4

Het is altijd even wennen maar om ervoor te zorgen dat je voorbereid bent op eventuele verdwijning van Universal Analytics in de toekomst, vind je hier de nadelen van Google Analytics 4.

  • De data van Universal Analytics neem je niet mee als je GA4 gaat gebruiken
  • Het analyseren van data en het uitdraaien van rapporten is veranderd
  • Je kunt nog geen “weergaven” aanmaken zoals bij Universal Analytics
  • Je moet conversietracking opnieuw instellen
  • Er is nog geen inzicht in data vanuit o.a. Google Search Console

Hulp nodig met de installatie van GA4?

Bereid je voor op de toekomst en begin vandaag met het traceren van event-driven data via GA4. Neem vandaag contact op en laat Marked jouw bedrijf ondersteunen op gebied van analytics.

Discover more

May 16, 2023

Hoe houd je de marketingstrategie van je bedrijf up-to-date?

Ontdek hoe je de marketingstrategie van je bedrijf up-to-date kan houden in een voortdurend veranderend landschap.

Read more ->
May 16, 2023

Vergroot je revenue met sales & marketing alignment

Ontdek waarom sales & marketing alignment essentieel is voor het vergroten van je revenue.

Read more ->
March 31, 2023

De meest voorkomende B2B marketing challenges

Ontdek in deze blog de meest voorkomende B2B marketing challenges en best practises om deze te overwinnen.

Read more ->