August 23, 2022

Principes van SaaS marketing: 20 groei experimenten om jouw SaaS te helpen groeien

Lead Generation

SaaS-bedrijven krijgen te maken met een golf van technologische ontwikkelingen die razendsnel gaat. Als je een van de bedrijven wilt zijn die mee de trends gaat bepalen, kan je maar beter een tandje hoger schakelen met jouw groeistrategie. Hoewel er geen magische formule is voor succes, zijn er een tal van groei experimenten waarmee je aan de slag kan om jouw SaaS te helpen groeien. In deze post ontdek je onze eerste 20 groei strategieën.

        1. Flip jouw funnel

Laat prospects je product ervaren voordat ze zich inschrijven. Het zal meer gebruikers aanzetten tot activering. Zo ontdekken en beleven ze de waarde van je product, waardoor ze nadien gemakkelijker intekenen. Deze techniek pas je bijvoorbeeld toe nadat een gebruiker een bestand converteert en voordat ze het downloaden. 

Wanneer is het zinvol om deze tactiek te testen? Als de waarde van jouw product duidelijk is op een korte periode en er geen risico bestaat dat prospects je platform zullen verlaten voordat ze de waarde ondervinden.

*heeft ook effect op activatie

  1. Relevante CTA's

Relevante Call To Actions (CTA’s) stimuleren activatie. Zorg er dus voor dat je CTA’s nauw aansluiten bij het paginagedeelte waarop de bezoeker zich bevindt.

  1. Gebruik video

Na het kijken van een productvideo, zijn mensen 64 tot 85% meer geneigd om te kopen. Het is zelfs zo dat meer dan 60% van de consumenten productvideo’s bekijkt voordat ze effectief overgaan tot een aankoop. Deze video’s leggen producten beter uit en beantwoorden de vragen van gebruikers. Een bijkomend voordeel? Kijkers blijven langer op je site. 

Video heeft dus veel voordelen. Het vraagt wat budget, maar het is de investering zeker waard. 

*heeft ook effect op acquisitie

  1. Sticky CTA op mobile

Wanneer bezoekers door je pagina scrollen op mobiele schermen, plaats dan onderaan een CTA knop. Door de voortdurende zichtbaarheid, stijgt de kans dat bezoekers erop klikken. Zo kunnen ze doorheen hun volledige bezoek overgaan tot de volgende stap in de funnel.

  1. Baseer je content creatie op vragen van gebruikers

Wil je weten wat er speelt in je doelgroep? Luister dan aandachtig naar wat ze vragen. Nadien stel je relevante content op die beantwoorden aan hun zoekopdrachten. Waardevolle content zal ook nieuwe gebruikers aantrekken.

  1. Gedaan met usernames

Usernames lijken leuk, maar in the end zorgen ze enkel voor frustraties bij je gebruikers. Zo’n naam vergeten ze alleen maar. Laat ze dus geen specifieke username aanmaken. Een e-mailadres is vaak voldoende.

  1. Exit intent popups met een quiz

Een manier om de betrokkenheid met je exit intent popup te verhogen, is door een quiz te implementeren. Stel enkele korte vragen, waarna ze hun e-mailadres invullen om het resultaat te verkrijgen. De best converterende quizzen zijn gerelateerd aan de inhoud van de pagina.

‍‍

  1. Optimaliseer acquisitie

Ben jij bekend met Product Led Growth? Bij dit vernieuwend concept tover je jouw product om tot je acquisitiemiddel. Nadat nieuwe gebruikers succesvol jouw product uitproberen, nodig je hen uit om zich aan te melden voor je product. 

Een voorbeeld hiervan vinden we bij Typeform. Zodra nieuwe gebruikers een enquête hebben ingevuld die ze van iemand anders kregen, nodigt Typeform hen uit om ook een eigen enquête te maken.

  1. Vlotte laadsnelheid van je website

Dit klinkt voor de hand liggend, maar wordt heel vaak vergeten. Deze tactiek is echter enorm effectief en werkt altijd. Het resultaat? Hogere conversatieratios, betere UX en onderscheidende SEO.

  1.  De kracht van social proof

Mensen zijn graag zeker van hun stuk. Wanneer ze op het punt staan actie te ondernemen, neem je hun eventuele twijfels en psychologische weerstanden weg door de aanwezigheid van betrouwbare bronnen. Hierbij maak je gebruik van social proof. 

  • Enkele voorbeelden van social proof:
  • Logo’s van klanten
  • Het aantal gebruikers
  • Getuigenissen
  • Prijzen en certificeringen 
  • Vermeldingen in de pers
  • Beoordelingen in de App Stores of sites met gebruikersbeoordelingen
  • Deze zaken tonen de goedkeuring van anderen en dus ook de betrouwbaarheid van jouw product. 

  1.  Contacteer ontevreden gebruikers van concurrentie

Maak gebruik van negatieve feedback over concurrerende producten en contacteer de teleurgestelde gebruikers. Je kan deze personen eenvoudig opsporen op beoordelingssites zoals G2 of Capterra. Ze zullen zeker openstaan voor een oplossing die wel hun behoeften bevredigt.

Wil je een stap verder gaan? Controleer de beoordelingssites dan op nieuwe negatieve recensies met een hulpmiddel zoals visualping.io.

  1.  E-mail scraping uit Slack

Scrape relevante Slack-groepen en verzamel de e-mails van hun leden met Phantombuster. Let wel op, niet alle groepen tonen de e-mailadressen van hun leden.

  1.  Testimonial carrousels

Getuigenissen en case studies vormen de perfecte inhoud voor retargeting advertenties. Gebruikers zijn namelijk bekend met je product, maar hebben juist nog dat ene zetje nodig om te converteren. Carrousels zijn een ideaal advertentieformaat om uit te pakken met mooie projecten. Elke carrouselkaart toont dan bijvoorbeeld een case study uit een andere industrie.

  1.  Ratings in advertentieteksten

Heb je een stevig aantal beoordelingen en een mooie star rating? Laat ze dan niet zomaar ongebruikt staan op je site, maar implementeer ze ook in advertentieteksten. Dit stimuleert de geloofwaardigheid van je product of dienst bij je publiek.

  1.  Creëer probleemoplossende content

Welke tools bied jij aan je niche? Welke problemen lopen ze hierbij tegen het lijf? En hoe bied jij toch een oplossing? Door nuttige inhoud te creëren, trek je heel gericht verkeer en toon je jouw expertise in een bepaald domein.

  1.  High intent retargeting campagnes

Wil je de prestaties van je retargeting advertentiecampagnes verhogen? Pas de frequentie van je advertenties geregeld aan. Hoe meer tijd verstrijkt na een bezoek van je site, hoe onwaarschijnlijker dat iemand klikt op je retargeting advertentie. Hoe optimaliseer je dan je retargeting campagne? 

Splits je campagne in 2 tot 3 advertentiegroepen. Die groepen vorm je op basis van de verstreken tijd sinds hun bezoek aan je site. Bijvoorbeeld:

  • Advertentiegroep 1: hoge frequentie – 2 tot 3 keer per dag gedurende de eerste week na bezoek
  • Advertentiegroep 2: gemiddelde frequentie – 1 keer per dag voor de volgende week
  • Advertentiegroep 3: laagste frequentie – 1 keer om de 2 tot 3 weken

Bij het instellen van de retargeting frequentie is het trouwens belangrijk om altijd rekening te houden met je gemiddelde tijd voor het sluiten van een deal.

  1.  Bied templates aan (indien relevant)

De eerste keer dat gebruikers jouw product hanteren, komen ze in contact met veel nieuwe mogelijkheden. Help hen op weg door sjablonen aan te bieden voor de meest voorkomende gebruikssituaties van je product. Voorbeelden zijn enquêtesjablonen van SurveyMonkey, e-mailsjablonen van MailChimp, basissjablonen van Airtable, … 

Deze sjablonen maken de kernwaarde van je product sneller duidelijk, waardoor het aandeel geactiveerde gebruikers toeneemt. Maar ook aan de acquisitiekant bieden sjablonen het potentieel om te ranken voor sjabloon-gerelateerde zinnen in zoekresultaten. SurveyMonkey rankt op basis van zinnen zoals ‘vragenlijst sjabloon’, ‘klantenenquêtesjabloon’, ‘sjabloon voor vragenlijsten voor aanwerving’ enzovoort. Om de beste ervaring te garanderen, moet je ervoor zorgen dat gebruikers na aanmelding landen op het gekozen sjabloon.

Heb je trouwens al eens gedacht aan een eigen marktplaats voor sjablonen? Op die manier til je deze tactiek naar een hoger niveau. Kijk bijvoorbeeld maar naar Webflow. Enerzijds hebben de gebruikers een ruime keuze uit gevarieerde sjablonen. Anderzijds trekt de gratis exposure bij de grote gebruikersgroep van Webflow allerlei sjabloonmakers (ontwerpers en bureaus) aan. Zij krijgen de kans om hun vaardigheden en hun (nieuwe) business te ontplooien.

Enkele andere praktijkvoorbeelden die deze tactiek volledig begrepen: 

Miro

Milanote

Mural

  1.  Sponsor een podcast

Een podcast sponsoren is een goede manier om backlinks te verkrijgen. Welke? Die van de podcastwebsite, maar ook die van diensten die podcasts hosten (bijvoorbeeld Libsyn). Dit zijn hoge DR do-follow backlinks.

  1.  Verlenging van de proefperiode

Een kortere proefperiode is geen enkel probleem. Er zijn echter gebruikers die toch niet overgaan tot een upgrade naar een premium plan. Bied deze mensen aan om hun proefperiode te verlengen. 

Waarom je dit zou voorstellen? Sommige gebruikers hebben langer nodig om de waarde van je product te ontdekken. Anderen zijn hun proefperiode vergeten, maar willen het toch uitproberen. 

Maak de optie om zelf te verlengen dan ook gemakkelijk: met één klik, zodra ze terugkeren naar de app.  

  1.  Persoonlijke onboarding voor nieuwe gebruikers

Ontmoet je nieuwe gebruikers! In het beginstadium van je groei kan persoonlijk contact tijdens het onboardingproces het verschil maken. Je ondersteunt hen in hun opstart met een kwalitatieve training waardoor gebruikers het beste uit je product halen. Door de exclusieve persoonlijke behandeling, stijgt ook de waardering voor je product. 

Het toonvoorbeeld vinden we bij Superhuman. Zelfs nu hun gebruikersbestand duizenden mensen omvat, verliezen ze hun persoonlijke touch niet. Ondanks het tijdrovende proces, werven ze onschatbare inzichten over hun gebruikers en hun ervaring met het product.

Krijg je geen genoeg van onze SaaS marketing tips? Hou dan onze website in de gaten voor het vervolg.

Klaar om een tandje hoger te schakelen met jouw groeistrategie? Contacteer ons.

Discover more

May 16, 2023

Hoe houd je de marketingstrategie van je bedrijf up-to-date?

Ontdek hoe je de marketingstrategie van je bedrijf up-to-date kan houden in een voortdurend veranderend landschap.

Read more ->
May 16, 2023

Vergroot je revenue met sales & marketing alignment

Ontdek waarom sales & marketing alignment essentieel is voor het vergroten van je revenue.

Read more ->
March 31, 2023

De meest voorkomende B2B marketing challenges

Ontdek in deze blog de meest voorkomende B2B marketing challenges en best practises om deze te overwinnen.

Read more ->