December 29, 2022

7 Marketing trends die jouw B2B, SaaS of Service pipeline vullen in 2023

Demand Generation

De laatste dagen van 2022 zijn geteld... Hét moment om vooruit te kijken en je marketing strategie aan te passen op de trends van morgen.
In deze blog dompelen we je onder in de B2B marketing van 2023 en geven we je alle tools om je pipeline te vullen met kwalitatieve leads. 

De 7 marketing trends voor 2023:

  • De bouw van je demand generation engine is key to long-term success;
  • Inzetten op verschillende content types en het creëren van expertise content;
  • Community en user-generated content winnen aan belang;
  • Met account based selling target je potentiële klanten met de juiste boodschap, op het juiste moment in hun customer journey;
  • Het vertrouwen van je ideale klant winnen doe je met brand awareness en persoonlijke content;
  • Open AI is je gedroomde partner in content creatie;

Hieronder lees je hoe jij aan de slag kan gaan met deze 7 trends.

1. Bouw een demand generation engine

Inbound marketing of demand generation is de toekomst van B2B marketing, dat wisten we al langer dan vandaag. Maar wat weten we over demand generation en hoe ga je er zelf mee aan de slag? Demand gen, vergroot je merkbekendheid en de vraag naar je product/dienst.

Met demand generation overtuig je jouw potentiële klant aan het begin van zijn customer journey. Je deelt expertise en kennis op de plekken waar jouw potentiële klant actief is en leert hen alles over jouw bedrijf. Demand generation is de long-term aanpak voor hogere sales pipeline revenue.

Zo bouw jij je engine

  1. Ga praten met je ideale klant
    Jouw (tevreden) ideale klanten zijn een bron aan interessante informatie én content. Vraag hen welke problemen jij voor hen hebt opgelost, wat ze vinden van je aanpak en welke informatie zij graag vroeger in hun customer journey hadden gekregen. Op basis van deze insights kan jij content genereren die volledig aangepast is aan de noden van je ideale klant. 
  2. Verzamel expertise content in een interne content hub
    Het grootste deel van je content zit gewoon in-house, verstopt in de expertise van je werknemers. Bouw dus een interne content hub en zet je medewerkers aan om ideeën, inzichten, interessante nieuwtjes en vragen van klanten te delen. Verzamel deze in een interne data-base. Zo heb je steeds genoeg expertise content voorhanden. 
  3. Bepaal je content en distributie strategie
    Je content en distributie strategie zijn je houvast. Bepaal welke content types (blog, podcast, snippets, posts,...) je gaat creëren en waar je deze gaat publiceren (Linkedin, Instagram, Slack Community,..). Onderzoek hierbij steeds waar je doelgroep het vaakst actief is én welke mensen je hier aanspreekt. Een marketeer wil vaak gerichte insights terwijl een CEO liefst de resultaten van je producten ziet.
  4. Zorg voor consistentie
    Consistentie is key! Blijf op regelmatige basis content creëren en distribueren. Neem dus op vaste momenten podcasts op, schrijf een vast aantal blogs per maand, post bijvoorbeeld 3 keer per week op Linkedin,... Houd je aan je planning, want alleen zo bouw je vertrouwen op bij je doelgroep.

2. Creëer meer expertise content

Demand generation is gebaseerd op het delen van expertise en kennis. Met cases, tips & tricks, data-inzichten en learnings laat je zien wat jouw bedrijf in huis heeft.

Sommige van onze klanten vinden dit 'eng'. Moet je jouw hele werking prijsgeven? Staan conculega's dan niet op de loer om met je kennis te gaan lopen? Is het dan niet makkelijk voor bedrijven om 'het zelf te doen'? Begrijpelijk, maar we zijn ervan overtuigd dat jouw ideale klant voor je deur zal staan. 

Je in-house expertise en kennis wordt het visitekaartje van je bedrijf. Potentiële klanten hebben zelf vaak niet de tijd of de mankracht om hun probleem snel en efficiënt op te lossen. Maar ze kennen wel de expert die hen uit de brand kan helen... jouw bedrijf! Wanneer ze dan bij je komen aankloppen voor de oplossing weten we perfect wat ze kunnen verwachten. Een echte win-win!

3.Bouw een B2B community

We hebben het vaak over 'dark socials', de communicatiekanalen waarvan je engagement, conversie,... niet kan meten. Wanneer je sterke expertise content maakt is de kans groot dat mensen deze zullen delen via WhatsApp, Linkedin direct message, Slack,... Tijd dus om zelf actief aan de slag te gaan met 'dark communities'.

Hier zijn enkele tips:

  • Open een Slack kanaal waar iedereen lid van kan worden. Geef deze een triggerende naam (zonder hem rechtstreeks aan je merk te linken). Breng de conversatie op gang met interessante vragen en inzichten.
  • Start een Linkedin groep voor bedrijven die binnen je ICP passen. Nodig contacten uit en deel hier expertise content.
  • Stuur persoonlijke Linkedin berichten naar je ideale klanten. Vraag hen om een korte call in te plannen. Niet om hen te overtuigen van je product of dienst maar om te praten over hun pijnpunten bijvoorbeeld.
  • Wees aanwezig op events van je ideale klanten of andere communities of organiseer zelf een event (waar jij de gastenlijst bepaald).

Zo bouw je een community van experten én ideale klanten rond jouw bedrijf.

4. Ga in op user-generated content

Jouw klanten die hun successen delen, bezoekers van je event die hun fijne ervaring delen, personen die je blog lazen en een comment achterlaten of een luisteraar die je podcast deelt op Linkedin. Dit zijn allemaal uitingen van user-generated content, posts die jij in je voordeel kan gebruiken.

Repost een printscreen van een comment en geef hier wat extra duiding bij, vier de successen van je klanten ook op jouw kanalen en vraag aan bezoekers van je event of je hun beelden ook mag gebruiken. User-generated content maakt jouw verhaal nog sterker én geloofwaardiger.

5. Zet in op Account Based Selling

Je sales team is vandaag de dag niet meer (alleen) bezig met het verkopen van producten of diensten. Ze bouwen duurzame zakelijke relaties op met klanten, werken aan wederzijds vertrouwen en creëren waarden voor (potentiële) klanten. Die willen nu eenmaal niet alleen bedrijf dat hun account managet, ze willen een relatie met iemand die hun behoeften begrijpt en helpt hun problemen op te lossen.

Daarnaast ligt het kennisniveau van een gemiddelde klant vaak hoger dan vroeger en heeft hij/zij al keuzes gemaakt voor ze met een sales team aan tafel gaan. Daarom is het belangrijk om je lead goed te kennen, zijn/haar behoeftes in kaart te brengen en hierop in te spelen tijdens het eerste sales gesprek. Die personalisatie noemen we 'Account Based Selling'.

Zorg er dus voor dat je marketing en sales team op elkaar zijn afgestemd. Je sales guys and girls weten perfect wat de pijnpunten van je doelgroep zijn en welke vragen er het vaakst gesteld worden. Met deze informatie kan je marketing team aan de slag door deze vragen, veel vroeger in de customer journey, te beantwoorden. Een grote win voor het sales team dat leads niet meer moet overtuigen van het product/de dienst, maar meteen kan ingaan op de specifieke behoeften van de potentiële klant.

6. Maak meer persoonlijke content

Misschien wel één van de hogere drempels waar we dit jaar over moeten. Het genereren van persoonlijke content op social media, en Linkedin in het bijzonder. We zien dat persoonlijke posts het gewoon beter doen. Jij en je werknemers zijn het gezicht achter de merknaam, de experten die het succes van je bedrijf mogelijk maken. Het is niet: "De kleren maken de man.". Maar eerder: "De mannen en vrouwen maken het bedrijf". 

Deel dus interessante inzichten, belangrijk bedrijfsnieuws, kennis en expertise op je persoonlijk profiel in je eigen tone-of-voice. En vooral... Zet je medewerkers aan om hetzelfde te doen.

7. Gebruik Open AI in je content creatie proces

De komst van Open AI heeft niemand onberoerd gelaten en het wordt waarschijnlijk de grootste trend in 2023. Open AI kan jouw ideale partner zijn in je content creatie proces. Gebruik het als een inspiratiebron om blogs te schrijven, podcast onderwerpen te bepalen, korte posts te genereren, nieuwtjes in je sector te publiceren,... Want laat ons nu eerlijk zijn, we kunnen het warm water niet blijven uitvinden en dat hoeft ook niet.

Blijf wel steeds kritisch over de informatie die de Open AI chatbot voor jouw kan terugvinden. Geef steeds je eigen twist aan je content en herschrijf teksten in je eigen tone-of-voice en met een duidelijke link naar je bedrijf.

Side note: Deze blog is NIET met Open AI geschreven. Deze kennis zit bij ons in-house. 😉

Wij surfen alvast mee op de B2B trends van 2023! Heb jij je wetsuit al aan?

Discover more

October 4, 2022

3 Tips waarmee jij betere demand generation campagnes uitwerkt voor je bedrijf

Ga aan de slag met jouw generation strategie dankzij 3 hands-on tips. Zet in no time overtuigende campagnes op poten op maat van jouw klant.

Read more ->
September 16, 2022

Marketing attributie - hoe meet je de impact van je marketing investeringen

Hoe zet je multi-touch marketing attributie en self-reported attributie in om de impact van jouw marketing acties te meten? Ontdek het in deze Marked Blog!

Read more ->
August 23, 2022

Principes van SaaS marketing: 20 groei experimenten om jouw SaaS te helpen groeien

Ontdek 20 groei strategieën om jouw SaaS te helpen groeien.

Read more ->