June 9, 2022

Van websitebezoek naar conversie: 7 Conversion Rate Optimization technieken

Bezoeken mensen jouw website, maar zie je geen conversies? Dan is het tijd om je te verdiepen in Conversion Rate Optimization (CRO). Deze technieken verhogen conversies en bieden telkens de beste gebruikerservaring. Let’s take a look. 

  1. Focus op user-centric webdesign

CRO begint bij het design van je website. Niks vervelender dan een site die je overstelpt met informatie en een complexe navigatie, of niet? Dat vinden je bezoekers ook. Ze verkiezen eenvoudige websites boven complexe designs. Je website hoort dus geen kunstwerk te zijn, maar een duidelijke roadmap

Enkele tips: 

  • Maak een goeie eerste indruk op je homepage: Vertel duidelijk en eenvoudig wat je service kan betekenen voor je publiek. Voeg daar een CTA (bv. start your free trial) en een social proof element (bv. aantal gebruikers) aan toe en you’re good to go.
  • Voorzie een feature preview: Een preview toont de verschillende functionaliteiten van je service. Het vertelt over het gebruiksgemak van je product en vormt een duidelijk beeld voor je publiek, nog voordat ze op de ‘free trial’-knop drukken. 
  • Zorg voor een overzichtelijke prijspagina: Dit is waarschijnlijk de meest aangeklikte pagina op je website. Voor een geweldige gebruikerservaring deel je deze pagina dan ook overzichtelijk in. Maak meteen duidelijk aan je bezoeker welk abonnement het beste past bij zijn of haar nood. 

Heb je de ‘hello bar’ trouwens al ontdekt? Deze dunne balk bovenaan je pagina verwelkomt je bezoekers zodra ze je website openen. Het trekt meteen de aandacht en is, met de juiste copy en CTA, heel effectief. Volgens een studie van Digital Marketer verhoogt het conversies zo’n 8.45%! Bijna onbegrijpelijk dat de helft van de SaaS-bedrijven deze tactiek niet gebruiken. 

  1. Optimaliseer online formulieren

We weten allemaal dat online formulieren je mailinglijst vergroten. Maar ‘eentje is geentje’. Je publiek bestaat uit verschillende personen, elk met een eigen voorkeur. Een bepaalde CTA zal bij de één beter werken dan bij de ander. Hetzelfde geldt voor je design en copy. Gebruik dus verschillende variaties en voer regelmatig A/B-testen uit om te achterhalen wat het merendeel van je publiek aanspreekt. 

Heb je het even gehad met A/B-testen? Dan bestaat er gelukkig ook een algemene regel: Leg telkens het nut uit van je online formulier en maak duidelijk wat bezoekers krijgen in ruil voor hun gegevens.

  1. Gebruik lead scoring

Bij lead scoring ga je online gedrag analyseren en bepalen hoe waardevol bepaalde leads zijn. Je kijkt naar het gedrag gerelateerd aan hun interesse in jouw product, bijvoorbeeld wanneer leads je e-book downloaden. Op basis daarvan geef je elke lead een bepaalde score. Een e-book downloaden is bijvoorbeeld +3 punten, inschrijven op je nieuwsbrief +5. 

Dit proces maakt duidelijk welke prospects meer of minder interesse hebben in jouw organisatie. Leads met een hoge score zijn jouw ‘match made in heaven’. Wanneer leads lager scoren, kan je een strategie opstellen om hen toch over te halen tot conversie. Het vraagt veel tijd, maar geeft je uiteindelijk een gedetailleerde blik op geschikte leads

  1. Verbeter gratis proefabonnementen

Bij een proefabonnement ervaren klanten de volledige waarde van je product. En dat zonder enige verbintenis. Maar een succesvolle proefperiode eindigt (natuurlijk) pas in de aankoop van je product. 

Dit kan je op enkele manieren vereenvoudigen: 

  • De ideale lengte: Kies tussen 14 of 30 dagen. Onderzoek stelt vast dat na 14 dagen bijna de helft van de gebruikers overgaat tot aankoop. Bij 30 dagen is dat ongeveer een derde. 
  • Optionele verlenging: Mensen zijn druk, waardoor ze vaak hun proefperiode uit het oog verliezen. Zo maken ze geen optimaal gebruik van je product. Om dit op te lossen, kan je een beperkte verlenging aanbieden.
  • Actieve eerste ervaring: De eerste drie dagen zijn doorslaggevend in het al dan niet overgaan tot aankoop. Activeer je gebruikers dan ook meteen. 

Verder vul je dit aan met aantrekkelijke lead nurturing e-mails. Spreek je gebruiker aan op de juiste momenten met de juiste boodschap, bijvoorbeeld bij het begin en op het einde van de proefperiode. Liefst met een persoonlijke touch, zoals een specifieke aanbeveling of wat ze verliezen wanneer hun premium plan vervalt. Want zeg nu zelf, wie krijgt er nog graag algemene, onpersoonlijke e-mails? 

Wanneer je uitstekende communicatie hen toch niet overhaalt tot abonneren, vraag dan ook waarom. Zo krijg je een overzicht van de mogelijke valkuilen van je product en kan je blijven verbeteren. 

  1. Investeer in content marketing

Zoekmachines houden van quality content: Een organisatie die blogs schrijft, krijgt 55% meer bezoekers. Bovendien ondervinden ook je PPC campagnes een boost. Investeren in informatieve en aantrekkelijke content lijkt dan ook niet zo’n slecht idee. Content marketing maakt van jou een expert in je vak. En laat dat nu net héél belangrijk zijn in het SaaS-aankoopproces.

Je bent dan wel de expert in je vak, maar ook hier geldt: keep it simple. Laat dat technische jargon vallen. Schrijf teksten voor je tante. Maak video’s voor je oma. Albert Einstein zei het al: “If you can’t explain it simply, you don’t understand it well enough.” Vooral in België onderscheidt goeie content je van de rest: slechts 56% van de organisaties heeft een contentmarketingstrategie. Met dat cijfer bengelen we onderaan de Europese ranking. De kansen liggen dus voor het rapen. Met how-to video’s, informatieve nieuwsbrieven met nieuwe inzichten of een gratis e-book met 50 SaaS-groeitactieken (zoals deze) converteer je nieuwe bezoekers om naar leads. 

  1. Herbekijk je onboarding proces

Hoe ziet jouw onboarding proces er uit? Heb je dat de laatste jaren eigenlijk aangepast? Misschien is het wel tijd voor een herevaluatie. Bekijk hoe vlot jouw proces loopt, want het vormt de basis voor een goeie klantenrelatie op lange termijn. Zo bouw je loyaliteit op, waardoor gebruikers telkens voor jou blijven kiezen. 

We sommen enkele best practices op:

  • Minimaliseer het aantal velden dat bezoekers moeten invullen wanneer ze zich inschrijven voor je service. Vraag enkel naar de cruciale info. Je kan hen later vragen om de ontbrekende informatie te vervolledigen. 
  • Geef je gebruikers telkens een warm welkom zodra ze abonneren, ook bij proefperiodes. 
  • Stuur enkele e-mails die nieuwe gebruikers begeleiden en hen volledig onderdompelen in de waarde van jouw product. 
  • Wees persoonlijk in je communicatie. 
  1. Denk customer first

‘Nee, ik ben geen robot’. Dat prospects vlekkeloos rode lichten kunnen aanduiden in kleine vierkantjes, is niet de human touch die je klantrelatie nodig heeft. Een geweldige klantervaring toont dat je organisatie zorg draagt voor hun gebruikers en bestaat uit een betrouwbare en snelle klantenservice. Dat resulteert in meer conversies, positieve word-of-mouth en loyaliteit. 

Het gaat trouwens niet enkel om prospects overtuigen, ook je bestaande klanten wil je behouden (denken we). Neem contact met hen op, pols even of ze met eventuele vragen zitten. Ook inactieve gebruikers verdienen wat aandacht. Aan hen kan je vragen waarom ze je product niet meer gebruiken. Zo leer je je gebruikers en hun pijnpunten kennen en bouw je langetermijnrelaties.

Heb je trouwens al gedacht aan het organiseren van een webinar? Dat is zowel goed voor bestaande als voor potentiële klanten. Het biedt de mogelijkheid tot interactie en om nadien nauw contact te houden. Bovendien spreek je op een informele manier over de verschillende functionaliteiten van je SaaS-product en kan je in real-time vragen beantwoorden. Van een human touch gesproken! 

Takeaways

Van hello bars tot webinars: er zijn heel wat tactieken om je CRO te verhogen. We sommen ze nog even op. 

  1. Focus op user-centric webdesign
  2. Optimaliseer online formulieren
  3. Gebruik lead scoring
  4. Verbeter gratis proefabonnementen
  5. Investeer in content marketing
  6. Herbekijk je onboarding proces
  7. Denk customer first

Klaar om je conversieratio te perfectioneren? Contacteer ons

Discover more

September 16, 2022

Marketing attributie - hoe meet je de impact van je marketing investeringen

Hoe zet je multi-touch marketing attributie en self-reported attributie in om de impact van jouw marketing acties te meten? Ontdek het in deze Marked Blog!

Read more ->
August 23, 2022

Principes van SaaS marketing: 20 groei experimenten om jouw SaaS te helpen groeien

Ontdek 20 groei strategieën om jouw SaaS te helpen groeien.

Read more ->
February 14, 2021

Google Ads - Het ultieme stappenplan

Ontdek in dit uitgebreide stappenplan van Marked hoe je jouw Google Ads campagne van begin tot einde moet gaan opzetten. Ga aan de slag.

Read more ->